Overlast melden
In een woongebouw of straat wonen veel verschillende mensen samen. Dat kan soms leiden tot last of overlast. Weller maakt hierin een duidelijk onderscheid.
Last of overlast?
-
Last komt voor waar mensen dagelijks samenleven. Denk aan geluiden van spelende kinderen, huishoudelijke apparaten of bezoek dat over de vloer komt. Dit zijn normale leefgeluiden. In deze situaties ligt de verantwoordelijkheid bij u als huurder om hier zelf mee om te gaan of het bespreekbaar te maken met uw buren.
-
Overlast gaat verder. Het gaat om gedragingen of situaties die onacceptabel zijn, structureel van aard zijn en het woongenot ernstig verstoren. Denk bijvoorbeeld aan aanhoudend harde muziek, bedreiging, vervuiling of overmatig lawaai. In dat geval kunt u dit schriftelijk bij Weller melden via het overlastformulier.
Stappenplan overlast melden
Ga eerst na hoeveel overlast u ervaart, voordat u actie onderneemt. Kleine irritaties en incidentele klachten zijn nooit helemaal te voorkomen en worden meestal niet aangepakt door Weller. Vraag eventueel buren of zij dit ook ervaren.
Bespreek de overlast op een rustige manier met de veroorzaker. Vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat ze overlast veroorzaken.
Als aanspreken niet helpt en u komt er niet uit met uw buren, dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Zij helpen u om samen een goede oplossing te vinden.
Heerlen
Als u in Heerlen woont, kunt u terecht bij Buurtteams Heerlen. Neem contact op via 088 - 298 63 95 of per mail: buurtbemiddeling@buurtteamsheerlen.nl.
Brunssum
Als u in Brunssum woont, kunt u terecht bij de Gemeente Brunssum.
Woonoverlast Brunssum
Schinveld
Woont u in Schinveld? Dan kunt u terecht bij Gemeente Beekdaelen.
Woonoverlast Schinveld
Als de overlast aanhoudt, kunt u een schriftelijke melding bij Weller indienen via het overlastformulier.
- Mail het ingevulde formulier naar info@wellernet.nl, of
- Stuur het op naar Postbus 2, 6400 AA Heerlen
Let op: Weller neemt alleen volledig ingevulde en ondertekende formulieren in behandeling.
Tip: houd een logboek bij: noteer wanneer u overlast heeft van buren, hoe lang het duurt en welke overlast u heeft. Dat helpt bij het onderzoeken van uw melding en eventuele vervolgstappen.
En dan?
Als wij uw melding ontvangen hebben, nemen we contact met u op. Wij onderzoeken de situatie en bespreken met u wat er mogelijk is. Soms nodigen we u en de andere partij uit voor een bemiddelingsgesprek om tot afspraken te komen.
Weller doet altijd haar best om samen met betrokkenen een oplossing te vinden. We kunnen echter niet garanderen dat de overlast helemaal wordt opgelost.
Als gemaakte afspraken niet worden nageleefd of de overlast ernstig blijft, kan Weller – in overleg met betrokken instanties – verdere maatregelen overwegen. In uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot een officiële waarschuwing of juridische stappen.
Samenvattend
- Probeer het eerst zelf op te lossen
- Schakel buurtbemiddeling in als dat niet lukt
- Meld overlast alleen schriftelijk bij Weller via het formulier.
Overige meldingen
Gaat het om zaken rondom schoon, heel en veilig in uw woonomgeving? Denk aan rommel, kapotte verlichting in uw woongebouw of onveilige situaties? Dan kunt u dit nog steeds telefonisch, per e-mail of via de chat aan Weller doorgeven. Deze meldingen worden opgepakt door de sociaal wijkbeheerder.
Neem contact op
Overlast door ongedierte
Ervaart u overlast door ongedierte?
Bekijk wat u kunt doen