Een maand na het vervallen van de uiterste betaaldatum van de herinnering ontvangt u een aanmaning van ons. Als u niet reageert op de aanmaning, ontvangt u een maand later een sommatie.
Na een huurachterstand van drie maanden schakelen wij een deurwaarder in. Dat doen wij ook als u drie keer of vaker te laat de huur betaalt. De kosten voor de deurwaarder zijn voor uw rekening. Ook als u op dat moment de huur betaalt, dan moet u alsnog de kosten voor de deurwaarder betalen. En die kosten zijn hoog.
Als u de huur niet op tijd kunt betalen, is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Samen kunnen we een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld door te onderzoeken of u recht heeft op huurtoeslag of gemeentelijke voorzieningen. Het is ook mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Zo voorkomen we samen dat de betalingsachterstand oploopt en dat u bovenop de huurachterstand extra kosten moet betalen.
Vroegsignalering
Weller is verplicht om huurders met een betaalachterstand van meer dan 30 dagen te melden bij de gemeente. De gemeente neemt dan contact met u op. Dat is afgesproken volgens de wet Vroegsignalering. Deze wet is ingesteld om te voorkomen dat schulden oplopen. Als u bezwaar heeft tegen onze melding, kunt u dat bij ons of het Sociaal Buurt Team van de gemeente aangeven.