We regelen steeds meer zaken online. Maar wat als u moeite heeft met computers? Of uw weg niet vindt op internet. Dan kunt u sinds deze zomer terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid.
Dit Informatiepunt is er voor iedereen: ouderen, nieuwe Nederlanders en jongeren. En o ja, u vindt het niet online maar gewoon bij uw SCHUNCK Bibliotheek in de buurt.

Het is allemaal best ingewikkeld om iets te moeten doorgeven of regelen met de overheid. Voor veel belangrijke zaken heeft u een DigiD nodig. Dat is al lastig. En dan moet u nog aan de slag met de belastingaangifte
of het aanvragen van de zorg- of huurtoeslag. Voor iedereen die moeite heeft om online de juiste informatie te vinden, staat elke maandag tot en met vrijdag in SCHUNCK Bibliotheek een team klaar om vragen te beantwoorden.

Marja Henssen is beleidsmedewerker Basisvaardigheden en Laaggeletterdheid bij SCHUNCK. Zij is blij met de
komst van het nieuwe Informatiepunt. “We hebben al alle mogelijke vragen voorbij zien komen. Over de
AOW en kinderbijslag, werk en uitkering. Maar ook over studiefinanciering, het donorregister, verkeersboetes, het aanvragen van een zorgvergoeding, inburgering en het verlengen van een rijbewijs. We hebben mensen zelfs al geholpen bij het aanvragen van zorghulpmiddelen. De overheid heeft haar dienstverlening volledig gedigitaliseerd. Voor veel mensen is de weg naar informatie daardoor erg ingewikkeld. Er wordt hierbij vaak meteen aan ouderen
gedacht. Dat is niet altijd terecht, ook jongeren zien vaak door de bomen het bos niet meer.”

Niet makkelijk

Om voorbereid te zijn op al die verschillende vragen die op hen afkomen, heeft het kersverse team van het Informatiepunt alle belangrijke websites van de overheid uitgeplozen. “Als proef hebben we ook allerlei formulieren bestudeerd”, vertelt Marja. “Puur om te zien welke lastige vragen er dan worden gesteld. Eerlijk is eerlijk, het wordt mensen vaak ook niet makkelijk gemaakt. Met deze ervaringen op zak kunnen wij onze bezoekers beter ondersteunen. Binnenkort bijvoorbeeld ook bij het vinden van de juiste informatie rondom gemeentelijke producten,
zoals de Wmo.”

Gratis

De hulp die SCHUNCK biedt via de Informatiepunten is gratis. U hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek en kunt gewoon binnenlopen bij een vande bibliotheekvestigingen. Marja: “Het is fijn dat wij mensen bij hun zoektocht naar informatie kunnen ondersteunen. Mensen die daar open voor staan kunnen we vervolgens ook een structurele oplossing bieden. De bibliotheek biedt allerlei cursussen en workshops aan waarmee u uw (digitale) zelfredzaamheid kunt vergroten. Bijvoorbeeld door te leren hoe u zelf een DigiD aanmaakt. Daarnaast organiseren we ook bijeenkomsten, zoals het Uur van de Buurt of het Buurtontbijtnieuws. Dit zijn erg gezellige ontmoetingen waarin mensen uit een buurt bij een kopje koffie of thee praktische informatie en tips met elkaar uitwisselen. Gezellig én leerzaam.”

Samenwerken

“Bij Weller kunnen onze klanten ook steeds meer digitaal regelen”, merkt Margret Voncken van Weller op. “Onze dienstverlening blijft heel persoonlijk! Maar we hebben ook oog voor mensen die zaken graag online regelen. Voor huurders die computers of internet een uitdaging vinden, staat onze deur altijd open. Als het om wonen, verhuizen of bijvoorbeeld huurtoeslag gaat kunnen we u zelf verder helpen. Voor andere en meer privacygevoelige zaken is het fijn dat wij voortaan met het Informatiepunt in de bibliotheek kunnen samenwerken.”

Loop gerust eens binnen bij een van de bibliotheken van SCHUNCK:

  • In het Glaspaleis (Bongerd 18, Heerlen)
  • In Hoensbroek (Hoofdstraat 27, Hoensbroek)
  • Heerlerheide (Groeet Genhei 16, Heerlen)
  • Heerlerbaan (Vullingsweg 68, Heerlen)

Of bel 045 577 22 25

Meer informatie: