16 december 2025

Elke stap in onze organisatie zetten wij met zorg

De wereld om ons heen verandert snel. Bij Weller bewegen wij flexibel mee met alle veranderingen maar volgen wij een heldere lijn als het gaat om onze missie: bij alles wat wij doen stellen wij onze huurders en hun woonbeleving centraal.​​​​​

In ons strategisch meerjarenplan geven we op hoofdlijnen aan waar we bij Weller naartoe werken. Dichterbij de dagelijkse praktijk vertalen we ons beleid in concrete afspraken, die we met onze huurders maken. Eén voor één nemen we momenteel onze beleidsplannen onder de loep. Zodat voor iedereen duidelijk is wat we van elkaar in deze tijd van veranderingen kunnen verwachten.

Dit zijn de onderwerpen waarvoor we in overleg met de Huurdersraad ons beleid al hebben bijgesteld of nieuw beleid hebben ontwikkeld. Andere onderwerpen volgen.

 

Tuinen en groen bij Weller

Het tuinbeleid is nieuw bij Weller. Het geeft ons instrumenten in handen om afspraken te maken over het onderhoud van voor- en achtertuinen én om onze visie op een gezonde, groene leefomgeving (De Nieuwe wAarde) vorm te geven. Een belangrijke verandering in dit beleid is dat wij de tuinen bij nieuwe verhuringen zelf gaan ‘ontstenen’. Dan planten we ook in elke tuin een boom. Vanuit deze basis mag de bewoner de tuin zelf vergroenen. Daarnaast hebben we in het tuinbeleid vastgelegd hoe wij het groen rondom onze woningen aanpakken om de biodiversiteit in onze wijken te bevorderen, hittestress tegen te gaan en wijken klimaatbestendig te maken.

Meer over het groen bij Weller

 

Doorstroming 65+

Het is bekend dat starters op de woningmarkt en jonge gezinnen moeilijk een woning vinden. Daarom hebben we nieuw beleid ontwikkeld, waarmee we de doorstroming in de woningmarkt willen bevorderen. We gaan senioren actief benaderen en aantrekkelijke alternatieven – ook financieel – realiseren waarmee we hen motiveren om tijdig stappen in hun wooncarrière te zetten.

Binnenkort leest u hier precies hoe het werkt.

 

Leegstandbeleid

Wij houden nauwkeurig bij welke woningen we op termijn gaan slopen en vervangen door nieuwbouw. Woningen die op de slooplijst staan en leegkomen, worden niet meer verhuurd. Omdat sommige projecten een lange aanlooptijd hebben, kan het zo voorkomen dat woningen lang leegstaan. Voortaan dragen we alle woningen die langer dan één jaar leegstaan over aan een professionele partner, die de woningen inclusief de tuinen beheert. Dit is in het belang van de leefbaarheid en uitstaling van de buurt.

 

Last en Overlast

De bewoners in onze buurten krijgen wel eens te maken met huurders die overlast veroorzaken. Onze consulenten zijn veel tijd kwijt aan het oplossen van individuele problemen. Wij lopen hierdoor tegen de grenzen van onze mogelijkheden aan. In het beleidsplan ‘Last en Overlast’ hebben wij onze wettelijke taken en verantwoordelijkheden opnieuw gekaderd en de procedure beschreven die onze consulenten volgen bij overlast. Onze focus ligt bij de woning die wij verhuren en waar wij verantwoordelijk voor zijn. Als huurders zich na herhaalde verzoeken niet aan de regels houden, verwijzen wij de melder door naar buurtbemiddeling en/of de politie.

Meer over last en overlast

 

Badkamer, Keuken & Toilet (BKT)

Het onderhoud aan woningen gebeurt bij Weller planmatig. De renovatie van badkamers, keukens en toiletten werd daar niet in meegenomen: dat gebeurde op basis van ouderdom of projectgewijs. In ons nieuwe BKT-beleid gaan we vraaggericht werken. Na een melding van een huurder beoordelen wij de badkamer, keuken of toilet op functionaliteit en veiligheid. Als vervanging nodig is, plant de aannemer de werkzaamheden samen met de huurder in.

 

Gerief- en woningverbetering

Tot voor kort kon u voor een klein bedrag per maand extra voorzieningen zoals een douchewand of een zonnescherm laten plaatsen. Dergelijke geriefvoorzieningen zijn voortaan volledig voor rekening en verantwoordelijkheid van de huurder. Wat niet verandert, is dat u vóóraf schriftelijk toestemming nodig heeft van Weller. En dat u bij een verhuizing afspraken hierover moet maken met de nieuwe huurder en/of Weller. Weller investeert wel nog mee in woningverbeteringen, zoals dubbelglas of dak/spouwisolatie. Woningverbeteringen gebeuren in principe op initiatief van Weller en altijd in overleg met de huurder(s). Mocht u zelf aan de slag willen, dan kunt u dit aanvragen met behulp van het ZAV-formulier.

 

Vragen of meer weten? 

Neem gerust contact op met ons via het Klanten Contact Centrum. Bel 045 - 404 86 00 of gebruik de chat of Whatsapp

Nieuwsgierig naar meer nieuws?

Nieuwsoverzicht