Veelgestelde vragen door bewoners van Weller
Wij ontvangen geregeld vragen van onze bewoners, die wellicht voor u ook van belang kunnen zijn. We hebben een aantal vragen voor u op een rij gezet. Klik op de vraag van uw keuze, om hiervan het antwoord zichtbaar te maken!
Energievragen
-
Ik woon in een flat met collectieve verwarming (blokverwarming). Waar moet ik rekening mee houden?Energievragen
De eenmalige vergoeding van € 380 die de overheid aan het einde van 2022 heeft uitgekeerd, is verbonden aan de rekening voor elektriciteit. Het energieplafond dat per 1 januari ingaat is er voor gas én elektriciteit. Het kabinet geeft vóór 1 april 2023 aan hoe zij huurders die gebruik maken van blokverwarming tegemoet komt.
Goed om te weten!
Huurders van Weller hoeven zich nog geen zorgen te maken, omdat wij voor onze collectieve (blok)verwarmingssystemen t/m 31 december 2023 gunstige tarieven voor gas en elektriciteit hebben.
-
Wat betekent het energieplafond?Energievragen
Vanaf 1 januari 2023 is het energieplafond in werking. Tot een verbruik van 1.200 kuub betaalt u dan voor gas € 1,45 per kuub. Voor elektriciteit betaalt u tot een maximaal verbruik van 2.900 kWh € 0,40 per kWh. Verbruikt u meer dan 1.200 kuub en 2.900 kWh? Dan betaalt u voor elke kuub en elk kWh boven het plafond het hogere tarief van uw huidige energiecontract. Het is dus aan te raden om onder het plafond te blijven. Bijvoorbeeld door energiebesparende maatregelen te treffen.
-
De verwarming aan of uit?Energievragen
Natuurlijk mag de verwarming aan. Als u een flexibel energiecontract hebt en nu dus waarschijnlijk een hoog voorschot betaalt, is het wel aan te raden om het verbruik in de gaten te houden. Ook is het goed om zoveel mogelijk energiebesparende maatregelen te treffen.
Huurcontract
-
Kan ik de puntenopbouw en puntenwaardering van mijn woning inzien?Huurcontract
Mocht u willen weten hoe de puntenopbouw van uw woning is opgebouwd, dan kunt u de woningwaardering van uw woning altijd raadplegen via ons digitale klantportaal ‘MijnWeller’. Als u een ‘MijnWeller’ account heeft, kunt u het puntentotaal raadplegen via ‘Mijn Contract’.
Heeft u nog geen ‘MijnWeller’-account? U kunt via https://mijnweller.wellernet.nl een account aanmaken. Voor vragen of hulp met inloggen kunt u terecht bij ons Klant Contact Centrum op 045 - 404 86 00. Wij helpen u graag!
-
Hoe kan ik een kopie van mijn huurcontract ontvangen?Huurcontract
U kunt een kopie van uw huurcontract aanvragen en ophalen in de Wellerij. Om ervoor te zorgen dat deze vertrouwelijke informatie niet in handen komt van derden dient u als contractant zelf naar de Wellerij te komen. We vragen u zich te identificeren via paspoort/identiteitsbewijs of rijbewijs.
-
Wat is de opzegtermijn van mijn huurcontract?Huurcontract
Opzeggen kan op elke dag en daarbij geldt een wettelijke opzegtermijn van 1 maand. De ingangsdatum is voor ons de datum van ontvangst van uw brief, e-mail of de registratiedatum van uw opzegging ter plaatse in een van onze wellerijen.
> Lees hier meer over het opzeggen van uw huur
-
Hoe zeg ik mijn huurcontract op?Huurcontract
U kunt uw huurcontract opzeggen op de volgende manieren:
- Via MijnWeller: https://mijnweller.wellernet.nl/ (tijdelijk niet mogelijk)
- Via onze website: https://www.wellernet.nl/Ik-ben-huurder/huur-betalingen/huur-opzeggen
- Schriftelijk per brief of per (ondertekende) email
- Persoonlijk in één van onze Wellerijen
Geldzaken
-
Hoe weet ik of ik voor huurtoeslag in aanmerking kom?Geldzaken
Het kan zijn dat u recht heeft op huurtoeslag. Dat heeft te maken met de hoogte van uw inkomen. De Belastingdienst bepaalt of u in aanmerking komt voor huurtoeslag en hoe hoog de toeslag is.
> Ga hier naar de website van de belastingdienst -
Hoe kan ik mijn huurspecificatie opvragen?Geldzaken
U kunt deze via MijnWeller, telefonisch, per e-mail aanvragen of ophalen in een van onze wellerijen.
-
Ik kan deze maand de huur niet betalen?Geldzaken
U kunt via MijnWeller of telefonisch een betalingsregeling aanvragen. Heeft u al een betalingsregeling? Dan dient u telefonisch contact op te nemen met Weller via:
045 - 404 86 00 -
Ik heb een overzicht van mijn huurbetalingen nodig, hoe kan ik deze opvragen?Geldzaken
U kunt dit overzicht via MijnWeller, telefonisch, per e-mail aanvragen of ophalen in een van onze wellerijen.
> Naar onze contactgegevens -
Ik heb een nieuw bankrekeningnummer of ik wil mijn bankrekeningnummer wijzigen. Hoe geef ik dat aan Weller door?Geldzaken
U kunt uw nieuw rekeningnummer op een aantal manieren aan ons doorgeven:
- Mailen; mail uw nieuw bankrekeningnummer naar info@wellernet.nl
- Schriftelijk; stuur uw nieuw bankrekeningnummer naar Postbus 2, 6400 AA te Heerlen
- Persoonlijk; kom gerust even langs in onze Wellerij
Let op: heeft u ons gemachtigd om automatisch uw huur af te schrijven? Dan dient u een nieuw machtigingsformulier in te vullen met uw nieuw bankrekeningnummer en deze ondertekend op te sturen.
-
Wanneer moet de huur worden betaald?Geldzaken
Als u een woning bij ons huurt, dient u de huur altijd vooruit te betalen. Vóór de 1e van de betreffende maand moet de huur zijn bijgeschreven op onze betaalrekening. De meeste klanten betalen de huur via automatische incasso; dat is voor iedereen het prettigst en ook het veiligst.
Verhuizen
-
Hoe kan ik een verhuurdersverklaring opvragen?Verhuizen
U kunt deze via MijnWeller, telefonisch, per e-mail aanvragen of ophalen in een van onze wellerijen.
-
Ik ga verhuizen, wat moet ik doen?Verhuizen
Bij verhuizen komt heel wat kijken. Er moet nogal wat worden geregeld en doorgegeven aan de diverse instanties en bedrijven. Daarnaast zal u natuurlijk ook de woning van Weller op een juiste manier moeten verlaten. Om u hierbij te helpen, hebben wij heel wat handige informatie voor u op een rijtje gezet op onze website. Klik hiervoor op onderstaande link.
> Lees hier meer over het opzeggen van uw huurcontract en verhuizen
Reparatie en onderhoud
-
Ik heb een reparatieverzoek, bij wie kan ik terecht?Reparatie en onderhoud
Is er iets kapot in of aan uw woning? Toilet verstopt? Ergens een lekkage? Een deurbel die het niet meer doet? U kunt uw reparatieverzoek op een aantal manieren bij ons melden, en wel:
- via Wellernet: Reparatieverzoek Formulier :: Weller (wellernet.nl)
- per e-mail: werkmapklant@wellernet.nl
- schriftelijk: Postbus 2 - 6400 AA Heerlen
- telefonisch via ons Klanten Contact Centrum: 045 - 404 86 00
Er zal dan zo snel mogelijk een afspraak met u worden gemaakt, om het probleem te bekijken en uiteraard op te lossen. Dit kan zijn door een van onze aannemers of eigen klussendienst. Makkelijk toch!
-
Door medische redenenen heb ik aanpassingen nodig in mijn woning, wat moet ik doen?Reparatie en onderhoud
Wanneer u denkt door medische redenen aanpassingen in uw woning nodig te hebben, kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding op basis van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).
> Lees hier meer over medische aanpassingen in uw woning -
Ik wil mijn woning verbouwen, mag dat?Reparatie en onderhoud
Wij vinden het belangrijk dat u zich thuis voelt in de Weller-woning waarin u woont. Wij snappen heel goed dat u de woning naar uw smaak en behoeften zou willen aanpassen. Wij vragen u vriendelijk deze zaken dan ook vooraf bij ons te melden. Zo kunnen wij u helpen, adviseren en ook aangeven wat toegestaan is. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Voor sommige zaken is het zelfs noodzakelijk om toestemming bij de gemeente aan te vragen.
> Lees hier meer over het aanpassen van uw woning -
Kan ik ook buiten kantooruren, in het weekend of feestdag een spoedklacht melden?Reparatie en onderhoud
Wanneer u een klacht heeft die niet tot de dag er na of tot na het weekend kan wachten, dan kunt u deze uiteraard telefonisch melden bij Weller. Ook na 17.00 uur door de weeks, in het weekend of tijdens feestdagen. Denk hierbij aan spoedklachten als: lekkage, verstopping, stroomstoring, buitensluiting, brand etc. Onze wachtdienst staat dan voor u klaar. Bel dan: 045 - 404 86 00.
Algemeen
-
Waar kan ik met een klacht over een medewerker terecht?Algemeen
Als u vindt dat u niet goed bent behandeld door een van onze medewerkers, dan horen wij dat graag van u. Dit kan:
- Via MijnWeller: https://mijnweller.wellernet.nl/
- Per e-mail: info@wellernet.nl
- Telefonisch: 045 - 404 86 00
- Via het klachtenformulier op onze website
- Schriftelijk via: Postbus 2 - 6400 AA HEERLEN
We zullen uw klacht serieus behandelen en zo nodig maatregelen nemen.
-
Waar kan ik met overlastklachten terecht?Algemeen
Waar problemen zijn, moet met elkaar worden gepraat. Dus de eerste raad is, probeer met de partij waarvan u last ondervindt in gesprek te gaan. Kijk voor tips eens in onze overlastfolder.
Kunt u er dan echt niet uitkomen, neem dan contact op met uw wijk- en complexbeheerder of ons Klanten Contact Centrum, dit kan via: 045 – 404 86 00. Misschien kunnen wij – met eventuele partners – iets voor u betekenen. Zijn er algemene klachten over overlast in uw buurt, dan kunt u ons daarvan op de hoogte brengen via info@wellernet.nl.
-
Wat kan ik zelf doen om prettig te wonen?Algemeen
Zorg voor een goede verstandhouding met uw buren. Hoe beter je iemand kent, hoe meer je van elkaar kunt hebben. Wees bereid om rekening met elkaar te houden. Houd contact: een 'aangekondigd' geluid, zoals bij een feestje of klussen, ervaren de buren vaak als minder storend. U laat zien dat u aan hen heeft gedacht en begrijpt dat uw activiteit mogelijk overlast bezorgt. Praat eerst zelf met uw buren wanneer u zich aan iets stoort, voordat u anderen inschakelt.
-
Bij wie kan ik terecht met mijn vragen over mijn woning?Algemeen
U kunt altijd een beroep doen op uw eigen adviseur klant. Daar kunt u met al uw woonvragen terecht. Ook als uw vragen gaan over welzijn en zorg. U kunt natuurlijk ook langskomen in een van onze wellerijen. U kunt ook uw vraag mailen naar: info@wellernet.nl, of uw vraag stellen via MijnWeller, of u belt met ons Klanten Contact Centrum via: 045 - 404 86 00.