presentatie schoolkinderen

Verbouw drie woningen tot één levensloopbestendige woning, voor een gezin met een inwonende opa en oma.’ Met deze ontwerpopdracht gingen leerlingen van de 2e klas van het Technasium van het Bernardinuscollege het laatste trimester van het schooljaar aan de slag. Weller stelde een woning aan de Bautscherweg beschikbaar voor nader onderzoek en mocht de soms grensverleggende ideeën ook beoordelen. Het ‘out-of-the-box’ denken van de creactieve scholieren smaakt naar meer.

Presentatie scholieren


De opdracht is pittig, vindt Jos van Thoor, die namens Weller plaatsnam in de jury. “De jongeren ‘kregen’ een budget van 150.000 euro, om van drie bestaande woningen één levensloopbestendige woning te maken, met een tuin en ruimte voor twee huishoudens: dat van het gezin en dat van de opa en oma. Hoe zij deze ruimtes vormgaven en inrichtten, mochten de jongeren zelf bepalen. Alle muren mochten weg, al moest er natuurlijk wel rekening worden gehouden met dragende delen! Een drietal woningen aan de Bautscherweg fungeerden als model. Hier mochten de klassen ook een kijkje nemen, om een beeld te vormen van de ruimtes. Vervolgens moesten ze hun ideeën uitwerken in een nieuw ontwerp en onderbouwen in een rapport mét een kostenbegroting.”

Onder de indruk

Vlak voor de zomervakantie presenteerden de klassenteams hun plannen. Jos van Thoor: “Het eerste team blies mij meteen al van mijn stoel, vanwege de prachtige presentatie in de vorm van een 3D-film mét muziek. Maar vooral hebben deze leerlingen een origineel plan met mooie ruimtes ontwikkeld, dat binnen het budget uitgevoerd kan worden. Sterker nog: met het bedrag dat over was, hebben ze een app ontwikkeld waarmee de domotica - inclusief de bedden van opa en oma op de begane grond - vanaf afstand kan worden bediend.”

Presentatie scholieren

Vrij denken

Niet alle presentaties zijn van hetzelfde hoge niveau – het blijven tenslotte jonge scholieren. Maar al met al smaakt de interactie met het onderwijs naar meer. Jos van Thoor: “Jongeren kunnen vrij denken en een vraag ‘out-of-the-box’ benaderen, ongehinderd door wet- en regelgeving en technische (on)mogelijkheden. De situatie van inwonende (groot)ouders zal in de huidige zorgomgeving steeds vaker voorkomen. Niet alle woningen zijn daar geschikt voor. Maar als je de ideeën van de scholieren ziet, is wellicht meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. In hun oplossingen gaat het om het denkproces en dat kan, hoe onrealistisch soms ook, onverwachte nieuwe perspectieven opleveren.”

Presentatie scholieren
Presentatie scholieren